Historia

Yhdistyksemme perustettiin toukokuussa 1993 nimellä Pohjois-Kymenlaakson keliakiayhdistys ry. Ennen omaa yhdistystä pohjoiskymenlaaksolaiset keliaakikot olivat osallistuneet Etelä-Kymen ja Päijät-Hämeen keliakiayhdistysten toimintaan. Keväällä 1993 anjalankoskelaiset Inkeri Marttila ja Liisa Toikka sekä valkealalaiset Veli Kuutti ja Teuvo Vaija järjestivät yhteisen alueellisen jäsenillan 12.5.1993 yleisradion Kouvolan aluetoimituksen tiloissa. Tähän tapaamiseen osallistuneet olivat yksimielisiä oman yhdistyksen perustamistarpeesta. Tapaamisessa valittiinkin työryhmä (6 jäsentä) valmistelemaan virallista perustamiskokousta.

Perustava kokous oli 31.5.1993 ja se pidettiin Suomen Säästöpankin Kouvolan konttorin kokoustiloissa. Paikalla oli 19 osanottajaa, jotka allekirjoittivat perustamisasiakirjan. Yhdistyksen ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Veli Kuutti, varapuheenjohtajaksi Aulikki Volanen, sihteeriksi Inkeri Marttila, rahastonhoitajaksi Liisa Aitoniemi ja muiksi johtokunnan jäseniksi Pirkko Simola, Liisa Toikka ja Saija Vesanen, varalle Raija Häyhä ja Jouko Pönni.

Jäsenistö tuli Kouvolan, Valkealan, Kuusankosken, Iitin, Anjalankosken, Elimäen, Luumäen ja Mäntyharjun alueelta, henkilöistä, jotka sairastivat joko itse tai heidän omaisensa keliakiaa tai ihokeliakiaa. Vuoden 1993 lopussa jäseniä oli 112. Myöhemmin mäntyharjulaiset liittyivät Mikkelin keliakiayhdistykseen ja luumäkeläiset Etelä-Karjalan yhdistykseen.

Yhdistys on toiminut aktiivisesti. Alusta lähtien yhdistyksessä on järjestetty jäseniltoja, leivontailtoja, virkistystapahatumia, retkiä ja luentoja.